Dag 3 & 4 - Tangkahan en Bukit Lawang

22 juli 2015 - Bukit Lawang, Indonesië

Dinsdag 21 juli:
Hank

Een redelijke nacht gehad. Luuk heeft prima geslapen, linda en Fleur redelijk, hank is om 4.30 uur eruit gegaan om onder de veranda naar de stromende te regen te kijken. Onder de klamboe is het heet, maar wil je zonder mosquito's slapen is het echt noodzakelijk. Om 7 uur de wekker om vervolgens in de koude straal van de "waterslangdouche" te gaan wassen. Om 8 uur ontbijt;
Pancake met cheese voor linda, fleur en Luuk, met jam voor Hank.

Thee voor de dames, orangejuice ( mandarijn) voor luuk en een soort van koffie voor hank.

Na het ontbijt om 9.00 uur tuben. Een glad paadjes van de Maga inn naar het water. De gids moest mee en hield het verkeer weer op. Beneden aangekomen kreeg iedereen een tube en alle kleding en schoenen ging in een plastic zak, die door de gids werd vervoerd naar het einde. Een lazy river verder kwamen wij aan bij het eindpunt. Daar onder de waterval gestaan alwaar luuk belaagd werd door een groep local meiden die met hem op de foto wilden. Luuk temidden van 7 meisjes was mooi om te zien. Na het tuben terug naar het restaurant om te gaan lunchen:
Omelet vegetable met kaas of toost met kaas en ei. Watermelonjuice voor luuk en limejuice voor fleur, tenminste dat was besteld. Na lang wachten ook voor fleur toch een watermelonjuice.

Na de lunch naar de elephants. De local guide had bedacht dit op de motorscooter te doen. Dit was mij het ritje wel. Heelhuids aangekomen zagen wij de olifanten staan. Meer dan 6 olifanten waaronder een baby waren aan het eten in hun box. Na het klaarmaken van onze 2 olifanten steeg  fleur met luuk op 1 en linda met hank. Wat een fantastische ervaring, dwars door de rivier en de jungle op een olifant. Toe wij op het strandje bij de mega inn aankwamen werden wij onthaald door honderden Indonesiërs. Iedereen zwaaide en wij voelden ons ietwat beschaamd, het leek alsof wij de koning en koningin waren. Snel even verfrissen bij ons hutje om rond 15.00 uur weer te vertrekken naar het olifantenkamp om de olifanten te gaan wassen. Onze gids Marsindin liep in het begin voorop maar al heel snel bleek dat hij verder en verder achterop raakte. Als een oude man (56) slofte Marsidin op weg naar de wasplek. Daar aan gekomen leek het wel of heel Indonesië een voucher had om te wassen. Na de darmen met de arm ontdaan te hebben van poep' waren de olifanten klaar om te wassen.
Eerst kregen wij nog een sexspelletje te zien van de mannetjes olifant die erg gecharmeerd was van een vrouwtje. Hij duwde haar voort de rivier in en nam haar.
Met kleine borsteltje gingen al de mensen de olifanten te lijf om ze daarna te trakteren op bananen, pompoen en bamboe.
Na dit hele wasritueel nog wat foto gemaakt, een frisse duik voor luuk en papa, weer op weg naar de mega inn. Marschindi weer op sleeptouw!
Na een lekkere koude douche, haren wassen en tanden poetsen naar de laatste avondmaaltijd in het restaurant. Heerlijke saté met extra borden noodles. Wij hebben echt niet genoeg aan 1 Indonesische portie eten.
Om 21.00 uur nog even koffie en thee gedronken op onze veranda en daarna lekker naar bed. Hopelijk een lekkere nacht waarin iedereen lekker slaapt. Morgen 9.00 uur vertrek naar bukit lawang dus 7.00 uur op, koffers pakken, 8.00 uur ontbijt, voor 15.000 RP de koffers naar de jeep laten dragen, in de jeep voor een barre tocht over hele slechte wegen, door de palmolie plantages op weg naar de volgende lokatie in bukit Lawang, waarvan wij gehoord hebben dat het net iets luxer is dan de Mega Inn. Duimen maar!!!,

Woensdag 22 juli:

De 2 e nacht zit erop. Veel beter geslapen, het was vannacht ook veel koeler. Hank en linda waren voor de wekker(7 uur) wakker, de kids moesten wakker gemaakt worden. Dat ging snel, want eenmaal buitengekomen zag hank wel 10 grijze aapjes in de boom voor onze kamer. Al gauw werd het druk rondom de boom met allemaal Nederlandse vakantiegangers met grote telelenzen. Fleur liep zelfs in haar pyjama naar buiten! Na een lekkere waterslangdouche( erg koud) op naar het restaurant voor een heerlijke pancake met cheese, chocoladepasta of jam. Lekker kopje koffie erbij uit Nederland, heerlijk. Overal weer om je heen hoorde je het " goedemorgen" van onze Nederlandse reisgenoten. Iedereen doet bijna hetzelfde rondje, zo bijzonder is het dus niet.
Daarna afrekenen (1.000.000 betaald) en de bagagesjouwers stonden al weer klaar. Op naar de jeep, hank nam helemaal achterin plaats naast linda, maar toen de chauffeur de bank terugklapte, wilde hij eruit, veel te krap. Gelukkig wilde luuk helemaal achterin en daarvoor fleur en hank.
Wat een " weg", vol met stof, kuilen en stenen, dwars door de palmolieplantage.
Onderweg zijn wij een keer gestopt om te kijken hoe men de palmbomen en de vruchten afsneed.
Wij gingen door dorpjes waar wij weer uitbundig begroet werden door de lokale bevolking. Hoe vaak wij I love you gehoord hebben is bijna niet meer te tellen.
Ongeveer halverwege de reis van 4 uur zijn wij gestopt bij een klein huisje. Eenmaal uit de auto, werden wij naar de achtertuin geleid. Hier viel onze mond van verbazing open, achter dit hutje bevond zich een prachtige tuin met palmbomen, bananen planten en kruiden.
Hier hebben wij allemaal een verse kokosnoot gekregen met bruine suiker van de palmboom.
De smaak viel tegen, luuk wilde niet nee zeggen en dronk daardoor wellicht te veel waardoor hij later misselijk was. Na betaald te hebben weer op weg naar bukit lawan.
Bukit lawan is veel toeristischer als takanhan viel ons op. Daarnaast is het nog steeds het suikerfeest voor alle moslims dus erg veel drukte. Onze kamer is top, ruim en schoon. Zelfs een douchekop, wel met alleen koud water, maar toch. De wc was wel weer hetzelfde, geen stromend water, dus gewoon met een pannetje doorspoelen.
Nadat alle spullen door dragers (30000) op de kamers is gezet even opfrissen om vervolgens te gaan lunchen.
Na de lunch afspraken gemaakt met de local guide over de jungletocht van morgen. 3 uur wandelen en vervolgens raften terug naar het hotel.
Linda heeft daarna even afspraken gemaakt met Marsindin om ons alleen te laten tot morgenvroeg.
Hij vindt dat moeilijk omdat hij van het kantoor bij elke lunch en diner erbij moet zijn. Wij hebben gezegd dat wij dat niet doorvertellen, maar dat hij zijn werk prima doet.

1. Margret lok:
    22 juli 2015